var popgah_user_id = 275;

javahermarket

دفترچه سوالات استخدامی رشته مدیریت بانک تجارت حقوق معلم - مقاله های تربیتی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پنهان کننده دانش، به درستی دانشش بی اعتماد است . [امام علی علیه السلام] دفترچه سوالات استخدامی کارشناس امور حقوقی آموزش و پرورش دفترچه سوالات استخدامی عمومی بانک تجارت دفترچه سوالات استخدامی کارشناس آمار آموزش و پرورش دفترچه سوالات استخدامی آموزگار دوره ابتدایی آموزش و پرورش دفترچه سوالات استخدامی رشته حسابداری بانک تجارت
سفارش تبلیغ
سفارش تبلیغ
 
شنبه 92 خرداد 4 , ساعت 11:26 عصر

حقوق معلم در آینة فرمایشات حضرت سجاد (ع)


 حضرتسجاد (ع) در فرمایشات خود سفارش بسیاری در حفظ حقوق معلم از سوی شاگرداندارند  و می فرماید: حق کسی که عهده دار تعلیم توست آن است که او را بزرگشماری و مجلس او را سنگین بداری و نیکو به وی گوش فرا دهی و       

روی خود را براو کنی و با او بلند سخن نگویی و کسی را که از او چیزی   می پرسد تو پاسخندهی و بگذاری که خود او پاسخ گو باشد و در مجلس او با هیچ کس به صحبتننشینی و در محضر او بدگویی از کسی نکنی و اگر از او در نزد تو بدگویی شداز او دفاع کنی و عیب پوشش باشی و فضایل و مناقب او را آشکار کنی و بادشمنش همنشینی نکنی و با دوستش دشمنی نورزی؛ پس چون چنین کردی، فرشتگانخدای تعالی به سود تو گواهی خواهند داد که مقصد و مقصود تو از او و فراگرفتن دانش او فقط برای خدا بوده نه به خاطر مردم .

 داستانی زیبا از رابطه شاگرد و معلم:

 بهترین نوع این رابطه که سرشار از ادب و فروتنی است، در داستان حضرت موسی (ع) به عنوان شاگرد و حضرت خضر (ع) در مقام معلم ـ نمود دارد. موسی (ع) مأمور شد تا از بنده ای صالح به نام خضر (ع) کسب علم کند. قرآن آغاز گفت و گوی این معلم و شاگرد را این چنین بیان می کند:

 قال له موسی هل اتبعک علی ان تعلمن مما علمت رشداً * قال انک لن تستطیع معی صبراً * و کیف تصبرعلی ما لم تحط به خبراً * قال ستجدنی ان شاء الله صابراً و لا اعصی لک امراً * قال فان اتبعتنی فلاتسئلنی عن  شی ءٍ حتی احدث لک منه ذکراً. (کهف: 66 ـ 70) موسی به او گفت: آیا از تو پیروی کنم تا از آنچه به تو تعلیم داده شده که مایه رشد است به من بیاموزی؟ گفت : تو هرگز هم پای من نمی توانی صبر کنی و چگونه در مورد چیزهایی که از آن شناخت نداری، شکیبایی می کنی؟ گفت: اگر خدا بخواهد، مرا شکیبا خواهی یافت و در هیچ کاری نافرمانی تو نمی کنم. گفت: اگر به دنبال من آمدی، چیزی از من مپرس تا خودم از آن با تو سخن بگویم.

  

 معلمی در کلام امام خمینی (ره):

 نقش معلم در جامعه، نقش انبیاست؛ انبیا هم معلم بشر هستند. تمام ملت باید معلم باشند؛ فرزندان اسلام تمام افرادش معلم باید باشند و تمام افرادش متعلم. 

 معلم در سخنان مقام معظم رهبری:

 دست توانای معلم است که چشم انداز آینده ما را ترسیم می کند. اگر می بینید که امیرمؤمنان، مولای متقیان علی (ع) می فرماید: ?من علمنی حرفاً فقد صیرنی عبداً؛   هرکس چیزی به من بیاموزد، مرا غلام خویش کرده است.? این بیان برای ما درس است تا معلمان، قدر

 خود را بدانند و تشخیص دهند که چقدر، وجود آنها در سرنوشت یک ملت مؤثر است. 

 

 معلم در کلام استاد مطهری:

 معلم باید نیروی فکری متعلم را پرورش دهد و او را به سوی استقلال رهنمون شود. باید قوه ابتکار او   را زنده کند؛ یعنی در واقع، کار معلم آتش گیره دادن است. فرق است میان تنوری که شما بخواهید آتش ازبیرون بیاورید و در آن بریزید تا آن را داغ کنید و تنوری که در آن هیزم و چوب جمع است و شما فقط آتش گیره از خارج می آورید و آن قدر زیر این چوب ها و هیزم ها قرار می دهید که اینها کم کم  مشتعل  شود.
                         
می توان در سایه آموختن                         گنج عشق  جاودان اندوختن

اول از استاد، یاد آموختیم                           پس، سویدای سواد  آموختیم
          از پدر گر قالب تن یافتیم                            از معلـم جــان روشن  یافتیــم

  ای معلم چون کنم توصیف تو                       چون خدا مشکل توان تعریف تو
         ای تو کشتی  نجات روح  ما                       ای به طوفان جهالت نوح  ما

 

زنده یاد استاد  شهریار

 

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ

 
 

javahermarket